Friday, June 25, 2010

KETAM SURI


Ini gambar masa aku ikut pertandingan memancing bulan lalu. Ketam suri fresh. Sedap di makan kalau fresh nie.. Selalunya kalau dah dapat tangkap ketam tue mestilah kita teringin mau masak
. Betul tak?? hehehe... Oleh kerana aku nie bukannya pandai sangat memasak so aku pun cari la resepi di internet. Cari punya cari ada juga la aku jumpa . Erm aku rasa mau masak ketam bercili la.. Mesti sedap tue rasanya.. nyam.. nyamm..... hehehe.. perut pun mula bermain lagu rock.. aku bergegas ke dapur dan mula memasak. Di sini aku akan menunjukkan resepi memasak ketam bercili.. Bah.. Apa lagi salin lah resepi nie.. Jangan malu jangan segan salin jak , sedap inda sedap try baru tau.. hehehe :P
ketam
sebuk ku


nyit
garamResepi  Ketam Bercili

bahan-bahannya
4 ekor ketam
10 biji lada kering
1 labu bawang besar
5 ulas bawang putih
1 biji tomato
2 sudu besar sos ikan
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar kicap manis
2 sudu besar sos tomato
sedikit garam, gula
Cara-caranya
1.  Kisar cili kering, bawang besar, bawang putih kemudian tumis hingga naik minyak.
2. Selepas itu masukkan sos tomato, sos cili, sos ikan, kicap manis dan sedikit air.
3. Perisakan dengan garam, gula dan serbuk perasa. Masukkan buah tomato yang di potong.
4. Setelah mendidih masukkan ketam yang telah dibersihkan dan di potong.
5. Masak ketam hingga isinya empuk dan hidangkan.

myk untuk goreng
Bahan A;
cili kering(rendam & kisar)
bawang besar
bwg putih
1cm halia
1tagkai serai

Bahan B:
2 camca sos tiram
3 camca sos cili
4 camca sos tomato
garam dan gula secukup rasa
Cara

Gaulkan ketam dgn kunyit & garam.Goreng kan ketam.Dgn mengunakan minyak yg sama.
Tumis bahan A hinga naik wangi. Masukan bhn B.Tumis hingga pecah minyak.Masukan ketam yg digoreng.kacau rata.SEDIA DI HIDANGKAN



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...